fredag, september 11, 2009

Checklistan inför resan till Thailand


Bra att ta med om man reser med barn till Thailand
  • Välling
  • Gröt - Nestlé finns här med men har hört att det ska vara sötad, jag vet inte, har inte testat
  • Burkmat - slipper leta efter om ni bara är här på kort semester
  • Potatisskalare - finns här men i de större matbutikerna
  • Diskborste - jag diskar gärna med diskborste om jag inte har tillgång till diskmaskin, och diskborstar är bland de sakerna som man inte lätt hittar i Thailand
  • Liten vattenkokare
  • Myggnät till vagn
  • Reflexer
  • Solskydd till vagn, t.ex. paraply eller liknande
  • Solskyddskläder till de minsta - till de större barnen finns här i de stora affärerna
  • Solhatt, keps om ni skall ut och bada på en gång ;) - annars finns det många att välja på här
  • Gärna långärmad body/tröja och långa byxor till bebisen
  • Sele eller/och sjal
  • Frotteskydd till barnets/barnens säng, en blöja kan ju alltid läcka
  • Gärna engångs skötbordsunderlägg - om du ändå har köpt och har hemma, annars går det bra med t.ex. skötväskans skötbordsunderlägg
  • Engångs haklappar - samma som ovan... annars finns det massor med vanliga haklappar att välja bland i Thailand med.
  • Flytväst (har faktiskt sett här någonstans, minns inte bara vart, Bangkok kanske, men ta med för det är ändo inte säkert att ni hittar här) Zinkkrämer eller liknande - jag har inte letat efter, alltid haft med hemifrån
  • A - vitamin dropparna
  • Termometer
  • Nässpray
  • Resorb Junior vätskeersättning bäst för barn upp till tre år då den är även mer näringsrik (och/eller Resorb vätskeersättning för större barn - finns säkert liknande för större barn resp. vuxna, har dock inte undersökt detta närmare än)
  • After bite (bra medel för lindring av klåda efter myggbett)
  • Myggmedel (lite att ha i början, går utmärkt att köpa mer sedan på plats, vid längre resor, se tips längre ned)
Det mesta kan man hitta här i Thailand som till exempel
  •  Paraplyvagn, med eller utan liggläge, en del går att ha barnet både bakåt- och framåtvänt och en del har även inbyggt myggnät - ok pris och kvalité
  • Blöjor - olika märken, jag köpt Mamy Poko och de är ungefär som Libero eller Pampers, dock dyrare, speciellt jämfört när man köper med kuponger i Sverige.
  • Våtservetter, t.ex. Johnson’s baby
  • Solkrämer
  • Fina sommarkläder, även bodysar
  • Myggmedel: Johnson's baby har en bra "clear lotion" mot myggbett, för små barn, och vi brukar även använda Citronella Oil.
  • Myggnät
  • Bilbarnstolar, jag hittade t.ex. Gracos, Rally Sport (om jag minns rätt) sittkudde på Toys'r'us men det är ungefär samma pris som i Sverige, om inte aningen dyrare..
      Barn och mat:
  • Burkmat - dock dyrare än hemma begränsat utbud och säljs inte överallt
  • Nestlé NAN (har sett att de har både 1 och 2 och 3 :)
  • Potatisskalare
  • Haklappar/förkläden
  • Bestick
  • Tallrikar
  • Nappflaskor, muggar, även spillfria
  • Flaskborstar
  • Amningsskydd (fast jag tyckte att de inte var så bra som de jag köpte i Sverige, men bättre än ingenting...)
  • Matstolar
  • Elvisp ;) (dock svårt att hitta) jag har äntligen hittat en här, komplett med skål, ungefär samma pris som hemma.
  • mm
Tips på bra barnvagn (till större barn) om man redan har och vill ta med: Scooter (eller liknande) som har nästan liggläge, stora bra hjul, lagom bredd (Scooter, 53 cm), perfekt i Thailand. Jag har även en Graco Mirage Classic (föregångaren till Mirage Plus) och även den är helt ok, valde den för att den bland annat hade bra suflett som täckte mycket vid liggläge, fast jag kan störa mig på just hjulen.
Skall man åka runt mycket så är paraplyvagn det bästa att ha, liten, lätt, snabbt och enkelt att fälla ihop och upp!

Uppdaterar listan så fort jag kommer på nya saker.
Listan är uppbyggt utifrån erfarenheter i Rayong, Pattaya områden.

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails