torsdag, januari 28, 2010

”Flickan med Pärlörhängen”


Här sitter jag, denna sköna morgon...

Den stod där, vid entrén, och pryde raden med de bästa böckerna (inte konstigt ;)… ”Girl with a Pearl Earring” av Tracy Chevalier, en av mina absolut favoritböcker, som jag gärna läser igen, fast på engelska :). Har set filmen också; duktiga skådespelare, bland andra Scarlett Johansson och Colin Firth, men boken är bäst!!!
Till min stora glädje, hittade jag den, igår i ett litet antikvariat med en härlig blandning av både gamla och ”nya” böcker skrivna på ett antal olika språk. Jag tycker att det är alltid spännande att gå in där, inte bara att jag ofta hittar en bra pocketbok, utan även för den känslan när man fyndar och håller i en riktigt gammal bok med gamla bilder och läsning om människor från förr i tiden…

Och som bekant, så är det alltid mysigt att sätta sig med en bra bok och kanske med någonting att äta och någonting att dricka :). Här sitter jag, denna sköna morgon med min latte och croissant och njuter av soluppgången innan jag lämnar verkligheten för A vibrant, sumptuous novel… Triumphant… A Beautifullt written tale that mirrors the elegance of the painting that inspired it!” – The Wall Street Journal. Ja, jag passar på, en stund i alla fall, medans björnlillaflickan sitter och "läser" själv i sina böcker ;)...

Vilken är din favorit bok?

12 kommentarer:

Eva-Lena Sjösteen sa...

Men hur underbart och avkopplande såg inte det där ut ;)Förr när jag bodde i storstaden, sprang jag ofta på antikvariat, älskar doften av histoia, vända blad och skrivna ord.. Fin bild!

Ha en skön torsdag/E-L

LissenTo sa...

En av mina favoritböcker, är Tillsammans är man mindre ensam. Blir riktig feelgood tillsammans med något gott att dricka och äta!
Tycker det är lika mysigt som dej!
Ha det gott//Lissen

Maria sa...

Den boken har jag också läst, och den var jättebra. Har inte läst på länge nu, men en favoritförfattare jag har är Margit Sandemo. Har läst hela hennes serie om Isfolket.
Härlig bild!
Ha en bra dag!

Anonym sa...

Härlig bild...semester :)
Ha en fin torsdag.
/Helena

Husbilen Credo sa...

Hej!
Gillar den oxå men bara sett filmen. Tror boken kan vara bättre för så är det oftast.
Har ingen favorit bok slukar det mesta.
Ha en bra torsdag!
LottaM

Tezz från Kungens Kurva sa...

Min favoritbok... Det är helt klart böckerna i Sagan om Isfolket, men vilken av dem kan jag faktiskt inte svara på eftersom alla är så bra.
Den här boken har jag inte läst, men skulle gärna göra det eftersom jag tycker att Tracy Chevalier skriver väldigt bra.

Anna sa...

Filmen var bra, jag gillar Colin:)

Böcker blir det inte så ofta som jag läser nu när jag har en bebis, men nyligen läste jag Nattfåk av Johan Theorin och den var riktigt uppslukande så den får bli min favvo!

Anni sa...

Så läckert det där såg ut! Boken har jag inte läst, men gör gärna. Jag har sett filmen och har just frossat i fem avsnitt med Mr Daaarcy med dottern, så just nu känner jag mig grymt svag för Colin Firth...

Marie Louise sa...

Hejsan!
Tack snälla du för att du tog dig tid att kika in till mig! Det syns att du tycker om att fota,
du har som man säger ögat för det!
ha en bra dag!
Marie..

Wildhearts sa...

Härligt ljus i bilden.

Anneli sa...

Ljuset ser ut som en solig eftermiddag...lite fika och en god bok! Härligt!

Synnøve. sa...

Godmittinatten på dig.
Så kul du fann vägen tillbaka till mig.

Har nu suttit här och njutit av bilder från din del av världen.
Förstår på nått sätt att du längtar efter snö och kyla. Så är det ju alltid. Man vill ha det man inte kan få....

Jag skulle gärna byta med dig några dagar :D

Synd man inte kan sända en semla i posten. Men Kalles randiga går väl att skicka i posten eller?
Mjölk kan det bli värre med. Den har nog surnat innan den kommit halvvägs hihi.
Nu ska jag koka några ägg. Ska göra en smörgåstårta idag. Den ska bli varm. Så nu,fast klockan är "bara" 02:36 är det dags att kockelera lite hihi...
Ha det gott i björnidet nu min vän.
Kramen Synnöve.

Related Posts with Thumbnails