onsdag, november 04, 2009

Koh Kood or Koh Kut Island

Hemma igen sedan ett par dagar… Lovade återkomma med berättelse från föra helgen, då vi åkte bil till Trat och sedan båt till fantastiska ön, Koh Kut (även kallad Koh Kood), Thailands fjärde största ö! Vilket paradis! Vi kommer definitivt att åka dit igen! Vackrare ö får man leta! Phi Phi Leh Island, ”The Beach” stranden, släng dig i väggen, och det var även finnare än på Krabi :-) … Rekommenderar varmt Koh Kut men, ta med massor med myggmedel och myggnätt inför natten…

Från piren åkte vi bil igen; safari känsla, djungel så långt ögat ser, bananträd, palmer, ett par fallande kokosnötter såg vi med, så nu fick man svart på vitt: kokosnötter faller visst, fast det inte blåser, till björnpappans förvåning. Nåväl, bortanför olika hotell, internetskyltar, miniaffärer och Neverland resort, väl täckta med stjärndamm (… smala, krokiga, branta, torr leriga vägen under arbete ;-) tur att det inte regnade…) låg vår Khlong Hin Beach Resort. Vi var, som sagt ett helt gäng trevliga människor. Först fick alla var sin bungalow med fantastiskt utsikt över havet, ca 25 meter från/till den fina vackra vitstranden.

Efter den utsökta lunchen var det, förstås dags för bad i det kristallklara, långgrunda vattnet. Vi var i paradiset! Björnungarna sprang glada och klättrade i ena palmträdet som halvhängde över stranden (tänk er den fina bakgrundsbilden som vissa datorer har, med vitt strand, hav och palmer så får ni en idé…) badade, lekte i sanden, gungade på de olika repgungorna, lekte med krabborna… Björnpappan njöt, han med i stora drag, liggandes på en hängande palm med en chang öl i ena handen. Jag tog massor med bilder med nya favorit kameran, och sådan björnmamma, sådan björnlillaflicka… med jättesandiga små händiga händer och med den andra lilla Canon ville hon också föreviga minnen från den fina stranden, vilket, förstås resulterade i att vi behövde lämna in kameran på lagning när vi kom hem… Så bilder kommer senare…

Dagen efter besökte vi ett tempel och en skola på ön (det finns två skolor på Koh Kut, och lite bilder från den andra hittar du här), där vi bland annat var med på en stor donationsceremoni. Visst är det stora skillnader på skola och skola, beroende på vart i världen man bor, men med det lilla de har gör de sitt allra bästa för att undervisa, och även engelska språket har stor betydelse i skolan.

Sedan var det dags att bege sig. Efter en snabb sväng till fina Khlong Chao vattenfall, där många badade, avslutade vi med ett fika stopp på närmaste resorten innan vi tog oss till båten. Några timmar senare, framme i Trat, satt vi i minibussen och barnen glassfikade innan de somnade på väg hem.