fredag, januari 22, 2010

Thailändskt matlagningskurs



För ett tag sedan köpte jag två underbara kokböcker om det thailändska köket. Har testat några rätter, otroligt vad enkelt och snabbt det kan gå att laga thaimat. I lördags var jag på matlagningskurs hos thailändska grannen, June. Jag och tre till förväntansfulla tjejer hade sett fram emot denna dag. Strax efter klockan två, åkte vi för att inhandla ingredienserna  (först på en av de marknaderna på väg till Klaeng och sedan på Tesco Lotus)...


... till, bland annat, green curry with chicken. Kyckling, kokosmjölk, thai basilika, röd chilli och... hm, de små och stora runda har-glömt-vad-de-hetter-grönsakerna (men jag har bilden, fniss...) och sist men inte minst färdig grön currypaste i den lilla påsen med röd/blå text... Svårare än så är det inte ;).

Tillbaka i köket, blev vi tilldelade var sin rätt. Jag lagade red curry med kyckling. Hehe, en favorit thai maträtt, hemma hos oss; till och med björnungarna gillar den, om det inte är jättestarkt :).
De andra lagade green curry with chicken, sweet & sour shrimps, och curry panaeng with beef. June lagade guava sallad (på samma sätt som man lagar papaya sallad, fast med guava) och fried rice med räckor.


Alla sex maträtterna! Klara på bara några minuter och supergoda ;) !

I wish you a delicious friday!

17 kommentarer:

Anette sa...

Det där såg ju väldigt gott ut. Kan tänka mig att det är hur kul som helst att gå där och handla grönsaker. Man kanske skulle försöka sig på lite thai-mat i helgen........får se om jag kan hitta alla "konstiga" grönsaker. Ha en fin helg! /Anette

Anonym sa...

Maten ser riktigt god ut, åhh så hungrig jag blev nu på maten du visar. Usch så ska man ut i köket nu och äta gröt. Hmm inte riktigt samma sak.
Härliga färger i det thailändska köket.
Ha en mysig fredag.
/Helena

Eva-Lena Sjösteen sa...

Underbart, jag älskar verkligen thaimat! Fantastiska inspirerande färger som får det att vattnas i munnen, trots den tidiga morgonen :)

Ha en riktigt fin Fredag/E-L

Marianne Lande sa...

Hei, og takk for koselig hilsen inne på min side :) Så flott blogg du har, med utrolig fine bilder!! Ser fantastisk ut med thai-mat! Mmmmmm!! Ha en strålende dag :-)

gissan sa...

MUMS!!!!
Fasiken va gott det ser ut...

Jah Hollis sa...

Jag antar att detta även är fredagsfärgerna eftersom jag hamnade här via länken. Det ser färgstarkt och gott ut. Thaimat är nog bland den vanligaste hämtmaten i Malmö nu.

Tina sa...

Hej!
Tack snälla för din hälsning hos mig!! Blev jätte glad =)
Vilken UNDERBART smarrig blogg du har =)
Ha en underbar Helg!!
Kram Tina
Bloggen ; Livet är här & nu

foto CHIP sa...

Det vattnar sig onekligen i munnen :) Fina färgglada bilder - jag längtar tillbaka dit :)

Kerstin sa...

Det ser riktigt gott ut. Och färgstarkt. Härliga bilder.
Ha en fin fredag.

Thelma Louise sa...

Oj..se her du..her snakker vi spennede mat.:-)
spørs vel om jeg får tak i det jeg trenger her.:-) og du får tak i det du trenger til mine grove rundstykker der.:-) herlig.:-) flotte bilder...fin header du har nå...masse fine bilder.:-) Her ligger fortsatt snøen i et tykt lag...men kulda er ikke like bitende kald som den har vært :-) Ha en fin dag..Klem Gry

Cecilia Artista sa...

Ja tack jag stannar gärna på middag! Härliga färgglada bilder. Det är nästan som man känner doften hit!

Pennelina sa...

Ser mycket inbjudande ut! Vackra färger!

Kram :-)

Pennelinas Ordbruk

ormbunke sa...

Det rinner fullkomligt i munnen av att se dessa maträtter och från handeln med grönsaker. Kul idé att träffas och laga mat tillsammans. Det är väl mycket kycklingrätter men som varieras med olika grönskaer och kryddor. Ha en bra helg i värmen. Anita

Moments of photography sa...

Vilket trevligt pleijs du har här!!!

Mums så god maten ser ut, du får dela med dej av recepten vet já...

Tack för kommentaren hos mej.

Ha en skön helg.

Mona sa...

Ser färgstarkt, inbjudande och gott ut. Jag älskar thaimat! Åt det faktiskt idag, dock inte hemlagat...

nilla sa...

Det såg ju riktigt smarrigt ut....:)

Ulrika sa...

Thaimat är så otroligt gott och så vackert!!
Fantastiska färger, vad kul att lära sig att laga såna rätter! Kramar från andra sidan jorden!

Related Posts with Thumbnails